Balos zonsondergang op Kreta

afbeeldingen

Foto's

Alternatief

Rondwandeling in twee dagen.

We overnachten in Falassarna. We wandelen naar Balos. We overnachten in Balos in de open lucht. We wandelen via Kalyvianni naar Falassarna terug. We overnachten hier in Falassarna nog een nacht.

haven in Kissamos
De haven in Kissamos.
uitzicht op Gramvousa
Uitzicht op Gramvousa.

Falassarna beach.

Onze middag begint met relaxen in deze mooie badplaats en we genieten van een heerlijke middag.

falassarna_parasollen
Falassarna parasollen.
zandstrand
Zandstrand.

De meeste gasten komen hier om uit te rusten. Hier in Falassarna kun je heerlijk zwemmen en zonnen op het paradijselijk witte zachte zandstrand. We genieten van de zonsondergang, een drankje en een goede maaltijd. Morgen doen we een vet gafe wandeling.

Falassarna_beach
Falassarna strand.

De kust tussen Falassarna en het zuiden van Balos is misschien wel het meest interessante deel van het schiereiland Gramvousa. Het is een fenominaal wonder in de natuur. Een giga taart van massief steen ligt aan de kust in zee. De rots is lopend bereikbaar door ondiep warm water vanaf het strand Balos.

hotel_sunset
Ons hotel Sunset in Falassarna.

We doen het morgen rustig aan.

Wij zijn beiden zestig-plus, maar dat zegt niets over je conditie. Voor de een is het een piece of cake, maar voor de ander best wel pittig. Je moet er rekening mee houden dat je op smalle richeltjes moet kunnen balanceren. Met je rugzak op wel te verstaan. Dat wordt al moeilijker als je in Balos gaat slapen. Dan heb je water, proviant, iets warms en iets zachts nodig.

Dag 1 Van Falassarna naar Balos.

Deze wandeling duurt 5 uur.

We genieten van de stille nachten en ochtenden. We ontbijten in de taveerne en gaan op pad. 0845 uur. We lopen naar het noorden over de landweg die voor ons hotel begint. We komen langs het antieke Falassarna en gaan het schapenhek door. We sluiten het weer netjes achter ons. De wandeling gaat verder zoals op de vorige pagina. Alleen verblijven we de nacht in Balos. En gaan de volgende ochtend weer verder.

De start
De start.
konings_zetel
Archeologische koningszetel in Falassarna.
we beginnen laag
We beginnen laag.
waypoint_invoeren
Even een waypoint invoeren.

We komen rond 1400u in de middag aan. We genieten van de verkoelende zee en de door ons zelf meegebrachte pick-nick. De rest van de middag staat in het teken van relaxen lezen en ouwehoeren.

Pas als de zon gaat zakken zoeken we een plekje voor de nacht. Je mag hier op het strand niet overnachten dus moet je de trap naar boven en op de parking een geschikt plekje zoeken.

Zelf heb ik hier een van mijn allermooiste zonsondergangen meegemaakt.

de_zon_zakt
De zon zakt in zee.
balos_sun_set
Balos sunset.

Dag 2 Van Balos via Kalyvianni naar Falassarna.

Deze wandeling duurt 6 uur.

De nachten kunnen koud zijn. Zeker als het een beetje waait. Zorg voor warme sokken.

0700u. We zijn al vroeg weer op. We drinken ons zelf meegebrachte bakje Nescafe Frappee en we gaan op pad.

balos_ baai_baai
Balos baai baai.
Jaap
Jaap.
Peter
Balos kouwe koffie.
balos_zonsopkomst
De zon komt op.

Deze foto toont de weg in de ochtend richting het zuiden terug, aan de oostzijde van dit schiereiland Gramvousa.

0800u. We komen langs een huis dat aan de rand van de weg staat.

0820 We komen langs het kerkje Agia Irini.

We komen langs een kloof die rechts van omhoog komt. Ietsje verder komen we bij de ingang van een grot 0900u. We gaan ontbijten uit ons pick-nickmandje.

1030u. We komen bij de ingang van het Nationale Park. Wij verlaten het park hier als de eerste toeristen met hun huurauto arriveren. Bij het Balos Beach hotel begint de asfaltweg.

1108u. We staan voor de grote kerk in Kalyvianni en lopen voor het hotel Kalyves Mamas Diner langs. Er komt een scherpe hoek en we gaan rechts omhoog nog steeds over het asfalt. Dan komen we op een T splitsing we gaan hier rechtsaf richting de huizen die er staan. We gaan direct linksaf tussen de huizen door. Op de volgende kruizing gaan we eerst rechts en dan meteen weer linksaf. We komen tussen de olijfgaarden. We gaan pal richting het westen en een olijfgaard eindigt op een monopadi.

Kalyvianni
We lopen door Kalyvianni.
We zijn het dorp al weer uit.
de laatste heuvel
De laatste heuvel.

Het is 1200u. Dit pad is goed en we gaan nog flink omhoog. We krijgen een aansluiting met een landweg. We gaan rechtsaf. Een kort stukje en we zien de zee weer. Met links het groentekassengebied. We lopen tot recht boven ons hotel. Je kan de auto's onderscheiden. We hebben geen zin meer en lopen dwars door de jungle zigzaggend naar ons hotel beneden. Aankomst 1300 uur.

Daar is de zee weer
Daar is de zee weer.
aankomst
Aankomst bij ons hotel.
Hotel Sunset
Hotel Sunset.

Dag 3 Wakker worden in Falssarna

Deze website is tot stand gekomen door samenwerking van Nederlandse zestig-plussers.

Wij wensen jullie veel plezier, maar kijk goed uit.